ОПИС ДОКУМЕНТУ

Статус:

Новий проект

Дата:

28.10.2021

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 17
Про звернення депутатів Здолбунівської міської ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, щодо збереження законних прав  мешканців «зон спостереження» атомних електростанцій України

ЗДОЛБУНІВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІВНЕНСЬКОГО РАЙОНУ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
                                                     восьме скликання
 
Р І Ш Е Н Н Я
 
 від 02 листопада  2021 року                                                                        №17
 
Про звернення депутатів Здолбунівської міської
ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів
України, щодо збереження законних прав  мешканців
«зон спостереження» атомних електростанцій України
 
         Керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Здолбунівська міська рада
 
В И Р І Ш И Л А :
 
         1.Схвалити звернення депутатів Здолбунівської міської Ради  до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, щодо збереження законних прав  мешканців «зон спостереження» атомних електростанцій України (далі – звернення), згідно додатку.
 
2. Здолбунівській міській раді направити звернення до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України.
 
3 Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, промисловості, транспорту, зв’язку, благоустрою, житлового фонду, торгівлі та агропромислового комплексу (голова Войцеховський О.І.).
 
 
 
Міський голова                                                                      Владислав  СУХЛЯК
 
 
 
 
 
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Здолбунівської міської ради  восьмого скликання
 від  02 листопада  2021 року №17
 
Звернення
депутатів  Здолбунівської міської ради Рівненської області
до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
щодо збереження законних прав  мешканців «зон спостереження» атомних електростанцій України
 
Відповідно до статті 12 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» населення територій, на яких розміщуються ядерні установки,має право на соціально-економічну компенсацію ризику. Соціально-економічна компенсація ризику здійснюється в межах коштів, отриманих від організації-експлуатанта АЕС, і може бути використана тільки для фінансування адміністративно-територіальних одиниць, на територію яких поширюється зона спостереження, на якій можливий вплив відповідних об'єктів ліцензіата.
Статтями 121 та 122 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» чітко встановлено, що всі кошти збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає у зоні спостереження, перераховуються до спеціального фонду Державного бюджету підприємствами-виробниками ядерної енергії та повинні спрямовуватися у вигляді субвенції до бюджетів територіальних громад у співвідношенні, визначеному Законом.
Таким чином, на законодавчому рівні визначено, що фінансування заходів щодо компенсації ризику здійснюється із спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок збору, який має цільове призначення.
Проте, з01.01.2015 Бюджетним кодексом України цей збір віднесено до доходів загального фонду державного бюджету. В результаті фактом зарахування збору до загального фонду державного бюджету створені умови спрямування коштів на цілі, що не відповідають вимогам статті 12 вищезгаданого Закону.
Відповідно до ЗВІТУ Рахункової палати України «Про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження» (затверджено Рішенням Рахункової палати № 3-1 від 25.02.2020 року),це призвело до затвердження бюджетних призначень за субвенцією  в Державному бюджеті України на 2017, 2018 і 2019 роки в розмірі 32,5, 35,1 і32,3 відсотків від обсягу збору, затвердженого в законах про державний бюджет на відповідні роки.
Рахункова палата зазначила, що на компенсацію ризику щороку спрямовувалося 137,5 млн. грн., що становить близько  третини обсягу збору, що надійшов до державного бюджету на підставі вимог ст.121 Закону «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку». В результаті населення, яке проживає на територіях зон спостереження, щороку недоотримувало передбаченої Законом України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» компенсації ризику на суму понад 250 млн. гривень.
Враховуючи вищенаведене, з метою реалізації вимог статей 12, 121 та 122 Закону України «Про використання ядерної енергії  та радіаційну безпеку» (в тому числі щодо цільового спрямування збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження), забезпечення конституційних прав органів місцевого самоврядування, дотримання принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи України, визначеного статтею 7 Бюджетного кодексу України, необхідно змінити статті 29 Бюджетного кодексу України, а саме:
  • пункт 163   частини другої  статті 29виключити;
  • частину третю статті 29 доповнити пунктом 9 такого змісту: «9) збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження».
Відповідне Звернення Нікопольською міською радою було направлено на адресу Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України (Рішення Нікопольської міської ради від 30.07.2021№ 55-10/VІІІ).
 
Однак, Кабінетом Міністрів України продовжується наступ на законі права мешканців «зон спостереження» атомних електростанцій України.
 
Викликає обурення розміщений на офіційному веб порталі Верховної Ради України Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» (реєстр. №5859 від 20.08.2021, розроблений Міненерго).
         Вказаним законопроектом пропонується законодавчо закріпити зарахування коштів збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, до загального фонду державного бюджету замість спеціального. Це призведе до втрати населенням зон спостереження можливості отримувати відповідну компенсацію у повному обсязі, тобто звужує соціальні права мешканців.
         Законопроект № 5859 суперечить приписам статей 3, 22 Конституції України, відповідно до яких права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є обов’язком держави; при прийнятті нових законів, або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод.
 
         З огляду на вищевикладене, з метою недопущення соціальної напруги у населених пунктах 30-ти кілометрових  зон атомних електростанцій, звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод, прошу Вас не допустити прийняття (підтримання) Проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» (реєстр. № 5859 від 20.08.2021).
Звертаємо Вашу увагу, що населення зон спостережень атомних електростанцій (більш ніж 800 тисяч мешканців), знаходиться в безпосередній близькості до ядерних установок (на цій території можливий негативний радіаційний вплив), що створює потенційні ризики, як для проживання громадян, так і для діяльності суб'єктів господарювання всіх форм власності.
 
 
 
Секретар  міської ради                                                 Валентина КАПІТУЛА