ОПИС ДОКУМЕНТУ
Рішення: | Прийнято |
---|---|
Сесія: | LXXI |
Скликання: | VIII |
Вид: | За основу і в цілому |
Номер: | ###### |
Дата реєстрації: | 19.12.2024 |
Проголосовано: | 20.12.2024 09:27:35 |
РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ
- Підтримали
23
- Не підтримали
0
- Утримались
0
- Не голосували
0
- Відсутні
4
ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № ######
ПРОЄКТ
ЗДОЛБУНІВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІВНЕНСЬКОГО РАЙОНУ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
восьме скликання
Р І Ш Е Н Н Я
від ___ грудня 2024 року № ____
Про затвердження Програми
підтримки та розвитку молоді та молодіжної
політики Здолбунівської міської
територіальної громади на 2025 - 2027 роки
Керуючись Бюджетним кодексом України, статтями 27, 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 12 грудня 2024 року № 367, розпорядженням міського голови від 20.11.2024 №129-рк «Про продовження тимчасового виконання повноважень Здолбунівського міського голови», з метою створення умов для ефективної реалізації в Здолбунівській міській територіальній громаді підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики, Здолбунівська міська рада
В И Р І Ш И Л А:
- Затвердити Програму підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики Здолбунівської міської територіальної громади на 2025 - 2027 роки (далі - Програма), що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Здолбунівської міської ради від 12 квітня 2023 року № 1563 «Про Програму підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики Здолбунівської міської територіальної громади на 2023 - 2025 роки».
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань бюджету, фінансів, податкової політики, соціально-економічного розвитку та реалізації державної регуляторної політики (голова Бабак Л.В.).
Секретар міської ради Валентина КАПІТУЛА
Затверджено
Рішення Здолбунівської міської ради
Від 20 грудня 2024 року №
ПРОГРАМА
підтримки та розвитку молоді та молодіжної
політики Здолбунівської міської територіальної громади
на 2025 - 2027 роки
- КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПРОГРАМИ
Вступ (Загальні положення)
Програма підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики Здолбунівської міської територіальної громади на 2025 - 2027 роки (далі – програма) базується на необхідності забезпечувати формування та реалізацію державної політики у молодіжній сфері, що створює безпечний та інклюзивний перехід від дитинства до дорослості, розвивати національну свідомість молодих людей на основі суспільно-державних цінностей та відповідального громадянства, надавати молодим людям можливості для успішної соціалізації, реалізації їхнього потенціалу та підвищення рівня їх громадянських компетентностей, спроможності бути самостійними, життєстійкими, активними, патріотичними і відповідальними учасниками суспільного життя.
Програма ґрунтується на аналізі стану і проблем розвитку молоді в Здолбунівській міській територіальній громаді, також враховує програмні вимоги і перспективи, визначені переглянутою Європейською хартією про участь молоді в громадському житті на місцевому та регіональному рівнях, ухвалені Конгресом місцевих та регіональних влад Європи 21.05.2003 року, Законами України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» від 05.02.1993 року № 2998-ХІІ, «Про молодіжні та дитячі громадські організації» від 01.12.1998 року № 281-ХIV, Цілями сталого розвитку України на період до 2030 року, схваленою Указом Президента України від 30.09.2019 року № 772, Концепцією розвитку громадянської освіти в Україні, схвалено розпорядженням Кабінетом Міністрів України від 3.10.2018 року № 710-р, іншими законодавчими та нормативними актами щодо створення сприятливих передумов для життєвого самовизначення та самореалізації молодих громадян, підтримки їхньої інноваційної діяльності, розвитку інститутів громадянського суспільства, органів молодіжного та студентського самоврядування, сприяння їх роботі у вирішенні нагальних проблем молоді.
Програма побудована з урахуванням вікових меж молоді віком від 14 до 35 років, у тому числі дітей віком від 14 до 18 років.
В програмі визначаються проблеми та основні завдання перспективних заходів щодо підтримки та захисту молодих громадян міської територіальної громади.
Молодіжна політика — певна система ідей, теоретичних положень стосовно місця, ролі та перспектив молоді в суспільстві, закріплених у законодавчих, нормативних актах, інших документах, а також діяльністю суб'єктів молодіжної політики щодо втілення цих теоретичних положень у реальність. Молодіжна політика здійснюється в суспільстві у всіх сферах життєдіяльності молоді як в її інтересах, так і в інтересах суб'єктів молодіжної політики. Суб'єктами її провадження є всі суспільні інституції, що взаємодіють безпосередньо чи опосередковано з молоддю, а також сама молодь. Молодіжна політика — це комплексне явище, що є результатом практичної, науково-теоретичної, ідеологічної та іншої діяльності соціальних інституцій стосовно молоді.
Молодіжна політика охоплює всі сфери життєдіяльності молоді , включає в себе всі питання, пов'язані з формуванням і вихованням молоді, охоплює всі процеси соціалізації, всю сукупність ідей щодо місця і ролі молоді в суспільстві та їхню реалізацію. Молодіжна політика є сукупністю дій всіх державних і громадських інституцій, проте кожний її суб'єкт, соціальна інституція здійснює її диференційовано відповідно до своїх потреб і можливостей з урахуванням місцевих умов[1].
Суб'єктами молодіжної політики є держава, державні органи (що практично реалізують цю політику), політичні партії, громадські організації та об'єднання, профспілки, соціальні інституції (освіти, культури), окремі громадяни і, обов'язково, самі молоді люди.
Молодіжний простір - це середовище спілкування, соціальних ініціатив, особистого розвитку, навчання, творчості та активного дозвілля для молоді.
Мо́лодь - соціально-демографічна група, відокремлена на основі сукупності вікових характеристик і особливостей соціального стану. Молодість як певна визначена фаза, етап життєвого циклу біологічно універсальна, але її конкретні вікові рамки, пов'язаний з нею соціальний статус і соціально-психологічні особливості мають соціально-історичну природу і залежать від суспільного ладу, культури та властивих даному суспільству закономірностей соціалізації.
Молодіжний працівник – це особа, яка працює з молодими людьми, щоб сприяти їхньому особистому, соціальному та освітньому розвитку через неформальну освіту, догляд або підходи до відпочинку.
Отже, молодіжна політика повинна враховувати потреби, інтереси і можливості всіх груп молоді, особливості регіону та нових тенденцій і викликів сучасного світу. Програма повинна включати такі завдання у пріоритетних напрямах, що поєднають інструменти, які вже ефективно впроваджуються, з тими, що потребують удосконалення, і реалізації нових підходів, і таких, що є принципово новими та сучасними для роботи з молоддю.
- Визначення проблем, на розв'язання яких спрямовано програму:
- низький рівень участі молоді у суспільному житті, в діяльності інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організацій, волонтерських ініціативах та у процесах ухвалення рішень, що стосуються вирішення питань молоді;
- низький рівень поінформованості молоді про свої права, обов’язки та можливості для розвитку власного потенціалу та самореалізації у своїй громаді, області, в Україні загалом;
- низький рівень громадянських компетентностей, у тому числі щодо громадянського обов'язку захисту України, толерантного ставлення та взаємоповаги один до одного;
- низький рівень підготовки молоді до сімейного життя та відповідального ставлення молоді до планування сім’ї;
- низький рівень компетентностей, необхідних молоді для свідомого вибору професії та кар’єрного розвитку, здійснення підприємницької діяльності, лідерських якостей;
- низька відповідальність до власного здоров’я, що особливо важливо в умовах появи нових загроз для життя та здоров’я населення (зокрема пандемія COVID-19);
- низький рівень соціалізації, реінтеграції та адаптації у суспільстві молоді, яка проживає у складних життєвих обставинах, а також внутрішньо переміщеної молоді (ВПО).
Розв’язання даних проблем можливе при поєднанні «старого» досвіду та оновлених концептуально сучасних підходів, використання широкого кола інноваційних механізмів, які запроваджуються у молодіжній сфері.
Характер зазначених проблем свідчить про високий ступінь їх взаємної обумовленості і визначає нагальну необхідність прийняття міською радою програми.
3. Мета програми
Метою програми є створення можливостей для самореалізації та розвитку потенціалу молоді в Здолбунівській міській територіальній громаді через підвищення спроможності інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, які діють на принципах демократичного врядування, застосування наявних та нових інструментів для активної участі та інтеграції молоді у суспільне життя і подальший розвиток українського суспільства.
Досягнення мети вбачається у комплексному та системному підходах всіх суб’єктів молодіжної політики для активізації вертикальної і горизонтальної співпраці та обмін досвідом між органом місцевого самоврядування та молоддю.
4. Основні завдання програми
Програма розробляється для реалізації таких завдань:
4.1 підвищення спроможності, публічності та демократичного врядування інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, через:
- запровадження механізму інституційної підтримки молодіжних та дитячих громадських організацій;
- здійснення навчання для представників інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, у тому числі, молодіжних та дитячих громадських організацій;
- надання в установленому порядку фінансової підтримки для реалізації їх проєктів;
4.2 підвищення рівня культури волонтерства серед дітей та молоді через:
- підвищення спроможності організацій, що залучаються до своєї діяльності волонтерів;
- здійснення навчання представників організацій, що залучають до своєї діяльності волонтерів, та фахівців, що розповідають про волонтерську діяльність; реалізацію заходів, спрямованих на розвиток культури волонтерства серед дітей та молоді;
4.3 активізація залучення молоді до процесів ухвалення рішень (у тому числі підвищення рівня її поінформованості щодо інструментів участі) через:
-сприяння створенню та розвитку молодіжних консультативно-дорадчих органів, органів учнівського та студентського самоврядування;
-застосування електронних форм демократичного врядування (петиції, запити, інше), різноманітних форм громадських бюджетів участі тощо;
4.4підвищення рівня мобільності молоді, зокрема шляхом здійснення обмінів у межах України та у партнерстві з іншими державами;
4.5 розвиток молодіжних центрів та просторів через підвищення рівня їх спроможності та якості їх діяльності;
4.6підвищення рівня громадянських компетентностей молоді та компетентностей для розуміння потреби навчатися впродовж життя, інтеграції у суспільне життя, адаптації до викликів сучасного світу, визначення свідомого вибору життєвого шляху, формування відповідального ставлення до: власного здоров’я, планування сім’ї та батьківства, навколишнього природного середовища.
4.7 максимальне сприяння духовному та фізичному розвитку молоді, вихованню почуття громадянської самосвідомості та патріотизму, бажання активно сприяти утвердженню державності в Україні;
4.8 сприяння реалізації творчого потенціалу молодої людини в інтересах становлення й самореалізації її особистості, формування морально-правової культури та профілактики негативних явищ в дитячому та молодіжному середовищах.
5. Шляхи і способи розв’язання проблеми
Завдання, визначені програмою, будуть виконуватися, враховуючи такі напрями:
5.1 формування національної свідомості та патріотизму молоді:
- утвердження українських народних традицій, усвідомлення національної своєрідності;
- залучення молоді до суспільно значущої діяльності;
- формування серед молоді розширеного поняття української ідентичності, яке базується не тільки на походженні та ідентичності, а також на цінностях та виборі.
5.2 посилення участі молоді у суспільному житті, що включає:
- впровадження громадянської освіти, освіти з прав людини та підвищення рівня громадянських компетентностей, формування її готовності та вміння діяти самостійно, знати та відстоювати свої права, нести відповідальність за свої дії та власне життя;
-посилення відповідального ставлення до планування сім’ї, підготовки до сімейного життя, розвитку відповідального батьківства;
-реалізацію просвітницької діяльності у сфері протидії і запобіганню різних форм насильства;
-розвиток скаутського, волонтерського, молодіжного та дитячого громадських рухів;
-посилення відповідального ставлення до навколишнього природного середовища та культури відповідального споживання;
5.3 підвищення спроможності молоді, що включає:
- формування у молоді розуміння потреби навчатися впродовж життя, розвиток молодої людини як цілісної особистості, яка поєднує невпинний фізичний, емоційний та інтелектуальний розвиток;
- підвищення у молоді здатності швидко адаптуватися до нових умов, критично оцінювати і реагувати на нові виклики та процеси, що відбуваються в державі та світі;
- формування критичного мислення, підвищення медіаграмотності;
- розвиток лідерства та лідерських навичок (саморозвиток, міжособистісні стосунки та суспільна відповідальність);
- сприяння створенню умов для розвитку спроможності інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері;
- посилення співпраці органів місцевого самоврядування з інститутами громадянського суспільства;
- ознайомлення молоді з процесами державотворення, діяльністю органів місцевого самоврядування;
- розвиток змістовного дозвілля, підтримка творчої та талановитої молоді;
- розвиток неформальної освіти для молоді;
- підвищення рівня мобільності молоді, зокрема шляхом здійснення обмінів у межах України та у партнерстві з іншими державами;
- розвиток та підтримка молодіжних центрів/просторів;
- підготовка фахівців, які працюють з дітьми та молоддю, у тому числі молодіжних працівників;
- створення умов та можливостей для розвитку та посилення спроможності органів учнівського та студентського самоврядування, молодіжних рад як дієвих інструментів участі молодих людей у процесах ухвалення рішень та їх навчання;
- підвищення рівня фінансової та цифрової грамотності, підприємливості;
- підвищення рівня медіаграмотності;
- підвищення рівня конкурентоспроможності молоді та здійснення консультування щодо професійного і кар’єрного розвитку, враховуючи їх власні інтереси, можливості та потреби ринку праці;
- заохочення молодих людей до вивчення STEM-дисциплін та участь у наукових досліджень,;
- формування культури підприємництва серед молоді, розвитку інноваційного потенціалу та молодіжного підприємництва, у тому числі соціального (з підтримкою молодіжних стартапів та креативних індустрій);
- здійснення заходів, спрямованих на інтеграцію молоді у світову та європейську молодіжні спільноти.
5.4 утвердження здорового способу життя серед молоді, що включає:
-формування відповідального ставлення до власного здоров’я;
-розвиток безпеки життєдіяльності;
-підвищення рівня духовного життя;
-сприяння усвідомленню потреби збереження репродуктивного та сексуального здоров’я, підвищення уваги до статевого виховання;
-зміцнення ментального здоров’я (у тому числі надання психологічного допомоги);
-безпечне поводження з гаджетами та мережею Інтернет (Кібербезпека);
-популяризацію принципів здорового харчування та поширення знань та навичок здорового харчування (споживання здорової їжі та напоїв);
-сприяння розвитку неформальних видів спортивних рухів, вуличних тренувань та масової фізичної культури;
-запобігання поширенню інфекційних хвороб та профілактика неінфекційних захворювань;
5.5 підтримка соціально вразливої молоді, що включає:
-залучення соціально вразливої молоді до волонтерської діяльності;
-сприяння поширенню толерантності і солідарності молоді, забезпечення умов для рівної участі всіх груп молоді у суспільному житті, запобігання стереотипам, протидії мові ненависті та дискримінації за будь-якими ознаками;
-соціалізацію підлітків з сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт, вихованців та випускників інтернатних закладів, молодих сімей, які потребують допомоги, молодих людей з інвалідністю; що належить до окремих етнічних груп; з різними видами залежності;
- реінтеграцію молоді з числа учасників бойових дій та їх сімей у суспільному житті;
-реінтеграцію молоді з числа внутрішньо переміщених осіб, а також тих, які проживають на лінії зіткнення або на тимчасово окупованій території; реінтеграцію молодих громадян, що звільнилися з місць позбавлення волі.
6. Механізм реалізації та контроль за виконанням програми
Реалізація завдань у напрямах та здійснення відповідних заходів програми сприятимуть зменшенню бар’єрів щодо участі інститутів громадянського суспільства, насамперед молодіжних та дитячих громадських організацій, у формуванні та реалізації державної політики. А також забезпечать їх новими інструментами для участі молоді у вирішенні суспільних проблем, одночасно передбачивши їх роботу з інформування молоді про свою діяльність щодо участі у реалізації державної політики у молодіжній сфері, консультування з молоддю щодо вдосконалення державної молодіжної політики, залучення молодих людей, які не є членами громадських об’єднань, до участі у програмах, проєктах, заходах, що реалізуються на місцевому рівні і за підтримки органів місцевого самоврядування.
У розробленні механізмів реалізації державної молодіжної політики акцент має бути поставлений на активну співпрацю органів місцевого самоврядування та громадських організацій, як на благо окремих молодих людей, так і в інтересах суспільства, міста, громади в цілому.
Саме тому механізм реалізації програми передбачає, що все, що у сфері молодіжної політики може бути реалізовано силами молоді, її громадськими організаціями, має передаватися в їхнє підпорядкування і підтримуватися відповідними організаціями та установами.
Виконання завдань, передбачених програмою, покладено на управління з гуманітарних питань Здолбунівської міської ради.
Механізм реалізації програми передбачає діяльність інших відомств і служб, залучення до вирішення молодіжних проблем громадських організацій, підприємців, науковців, засобів масової інформації та інших соціальних інститутів.
7. Фінансове забезпечення програми
Фінансування програми здійснюється за рахунок коштів бюджету міської територіальної громади в межах загальних асигнувань, передбачених головним розпорядником бюджетних коштів – виконавцями відповідних заходів протягом 2025-2027 років та інших джерел, передбачених законодавством України.
Управління з гуманітарних питань Здолбунівської міської ради може делегувати громадським організаціям повноваження щодо реалізації заходів, спрямованих на виконання програми. У цьому випадку вони надають їм фінансову, організаційну та інформаційно-методичну допомогу в установленому порядку, здійснюють контроль за реалізацією наданих повноважень.
8. Очікувані результати виконання програми
Виконання програми забезпечить:
- збільшення кількості молоді, яка бере участь у суспільному житті; шляхом інформування про можливості, наявні та нові інструменти участі, що включає участь у:
діяльності інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організаціях, молодіжних просторів/центрів, волонтерських ініціатив, благодійних та гуманітарних організаціях, у тому числі щодо охорони довкілля, органів учнівського та студентського самоврядування, молодіжних консультативно-дорадчих органів;
діяльності у процесі ухвалення рішень щодо важливих суспільних питань на місцевому рівні;
суспільно-політичній діяльності, політичних процесах, що відбуваються в Україні, зокрема зацікавленості новинами, що висвітлюють діяльність органів місцевого самоврядування;
- зростання кількості молоді, яка засвоїла нові знання, поглибила наявні та здобула нові компетентності з метою самореалізації, професійного та кар’єрного розвитку, здійснення підприємницької діяльності;
- зростання зацікавленості юнаків та дівчат до оволодіння культурними цінностями українського народу;
- збільшення кількості молоді зацікавленої у формування високих моральних, культурних, загальнолюдських цінностей, утвердження почуття патріотизму та національної самосвідомості;
- зростання кількості молоді, яка відповідально ставиться до власного здоров’я (не палить цигарки, не споживає продукти, що містять нікотин, алкогольні напої, наркотичні речовини з немедичною метою; дотримується здорового харчування та регулярно займається спортом або руховою активністю; має низький рівень захворювань, у тому числі тих, що передаються статевим шляхом, та відчуття депресії, тривожності, паніки і втоми);
- зростання кількості молоді, яка відповідально ставиться до планування сім’ї та батьківства;
- зниження кількості молоді, яка особисто стикається з проявами дискримінації та соціальною дистанцією (негативним ставленням) до себе;
- підвищення спроможності інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері через підготовку кваліфікованого персоналу, створення умов для надання ресурсів та інформації для роботи і організації молодіжних заходів для досягнення мети програми, навчання представників ІГС для отримання відповідних компетентностей;
- зростання кількості та якості подій у молодіжних просторах/центрах, а також збільшення частки молоді, яка задоволена якістю послуг, що вони надають.
У разі потреби щорічно може здійснюватися перегляд запланованої діяльності, пошук та впровадження більш ефективних способів розв’язання проблем молоді.
Секретар міської ради Валентина КАПІТУЛА
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
місцевої цільової програми підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики Здолбунівської міської територіальної громади на 2025-2027 роки
1. | Ініціатор розроблення програми | Здолбунівська міська рада |
2. | Розробник програми | Управління з гуманітарних питань Здолбунівської міської ради |
3. | Співрозробники програми (у разі наявності) | - |
4. | Головний розпорядник коштів | Управління з гуманітарних питань Здолбунівської міської ради |
5. | Відповідальний виконавець програми | Управління з гуманітарних питань Здолбунівської міської ради |
6. | Учасники програми | Здолбунівська публічна бібліотека Здолбунівської міської ради |
7. | Термін реалізації програми | 2025-2027 роки |
8. | Етапи виконання програми (для довгострокових програм) | 2025 – 10000,00 2026- 10000,00 2027- 10000,00 |
9. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, грн. | 30000,00 |
у тому числі: | ||
9.1. | коштів державного бюджету | |
9.2. | коштів місцевого бюджету: | 30000,00 |
коштів обласного бюджету | ||
коштів місцевого бюджету | 30000,00 | |
9.3. | коштів інших джерел | |
10.0. | На виконання завдання Стратегії (номер і назва цілі) | Ціль: 2. Покращення якості життя та розвиток людського капіталу 2.3. Стимулювання соціальної інтеграції, громадської активності, волонтерства та відповідальності |
Секретар міської ради Валентина КАПІТУЛА
Додаток 2
до Програми
Ресурсне забезпечення місцевої цільової програми
підтримки та розвитку молоді та молодіжної політики Здолбунівської міської територіальної громади на 2025-2027 роки
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми | Етапи виконання програми | Усього витрат на виконання програ ми (грн.) | |||||
І | ІІ | ІІІ | |||||
2025 рік | 2026 рік | 2027 рік | |||||
Усього | 10000,00 | 10000,00 | 10000,00 | 30000,00 | |||
державний бюджет | |||||||
місцевий бюджет, у тому числі: | 10000,00 | 10000,00 | 10000,00 | 30000,00 | |||
обласний бюджет | |||||||
місцевий бюджет | 10000,00 | 10000,00 | 10000,00 | 30000,00 | |||
Інші бюджети | |||||||
Секретар міської ради Валентина КАПІТУЛА |